Γραφείο Τύπου   /   Αρθρα Προέδρου ΕΒΕΑ


DEAL NEWS | Εργαλείο για τη στήριξη της οικονομίας ο Αναπτυξιακός Νόμος

ΑΡΘΡΟ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΕΒΕΑ, κ. Κ. ΜΙΧΑΛΟΥ

ΕΦΗΜ.: DEAL NEWS

Ημερ. Δημοσ.: 11/3/2021

 

Εργαλείο για τη στήριξη της οικονομίας ο Αναπτυξιακός Νόμος

Η υγειονομική κρίση που βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και ένα χρόνο, προκαλεί σοβαρούς κλυδωνισμούς στην επιχειρηματική και επενδυτική δραστηριότητα. Οι ελληνικές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν σήμερα δραματική συρρίκνωση του κύκλου εργασιών τους, έλλειψη ρευστότητας, αλλά και υψηλό βαθμό αβεβαιότητας για τους επόμενους μήνες.

Τα μέτρα που έχει λάβει ως τώρα η κυβέρνηση για την ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων που έχουν κλείσει με κρατική απόφαση ή πλήττονται σοβαρά από την πανδημία, είναι βεβαίως προς τη σωστή κατεύθυνση. Αν θέλουμε, ωστόσο, να αντιστραφεί το συντομότερο δυνατό η ύφεση και να αποτραπεί η εκτίναξη της ανεργίας, θα απαιτηθούν περισσότερες παρεμβάσεις.

Εκφράζοντας τις ανησυχίες και τα προβλήματα της αγοράς, η Επιμελητηριακή Κοινότητα έχει προτείνει μια σειρά από μέτρα ενίσχυσης των δοκιμαζόμενων επιχειρήσεων και της απασχόλησης, στο πλαίσιο των βελτιώσεων που προωθεί το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων στον Αναπτυξιακό Νόμο 4399/2016. Οι προτάσεις περιλαμβάνουν ειδικότερα:

 

  • Τη χορήγηση προκαταβολής τουλάχιστον του 50% της ενίσχυσης. Πρόκειται για μια δυνατότητα που ο ν. 4399/2016 δεν προβλέπει, σε αντίθεση με τους προηγούμενους αναπτυξιακούς νόμους, γεγονός που λειτουργεί ανασταλτικά στην αξιοποίηση των κινήτρων και καθυστερεί την αναπτυξιακή ώθηση στην οικονομία.
  • Τη χορήγηση του συνόλου του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων, ανεξαρτήτως κινήτρου. Συγκεκριμένα, θα πρέπει να μπορεί να λαμβάνεται επιχορήγηση έως και το 100% του ποσοστού που προβλέπεται από τον Χ.Π.Ε. και να μπορεί ο φορέας της επένδυσης να επιλέγει κάθε είδος ή συνδυασμό κινήτρων που συνάδουν με τη στρατηγική και τις ανάγκες της επιχείρησης. Θα πρέπει, επίσης, να υπάρξουν αυξημένα ποσοστά ενίσχυσης για νησιά και παραμεθόριες περιοχές και να αποσυνδεθούν περιοχές με χαμηλό κατά κεφαλήν εισόδημα από όμορες της ίδιας περιφέρειας, καθώς αυτό έχει ως συνέπεια τη μείωση των ποσοστών ενίσχυσης – όπως π.χ. στην περίπτωση της Ευρυτανίας και της Εύβοιας.
  • Την ένταξη του τουριστικού κλάδου στο άρθρο 12 του ν. 4399/2016. Σήμερα, ουσιαστικά, καμία ξενοδοχειακή επιδότηση δεν μπορεί να λάβει επιδότηση. Το κριτήριο της αύξησης προσωπικού – η μόνη επιλογή που αφήνει η νομοθεσία – δεν μπορεί να καλυφθεί, λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας. Παράλληλα, λόγω της δραματικής πτώσης των αφίξεων και των εσόδων σε σχέση με το 2019, αναμένεται ότι οι περισσότερες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις θα είναι ζημιογόνες για τις επόμενες τρεις χρήσεις, με συνέπεια να μη μπορούν να αιτηθούν ενίσχυσης, με τη μορφή της φοροαπαλλαγής.
  • Την παροχή της δυνατότητας τροποποίησης του κινήτρου σε ήδη ενταγμένα επενδυτικά σχέδια στο ν. 4399/2016 – π.χ. από φοροαπαλλαγή σε επιχορήγηση ή και ενίσχυση προσωπικού. Ειδικά για τον τουριστικό κλάδο, θα πρέπει να ισχύσει δυνατότητα επιχορήγησης και του υφιστάμενου προσωπικού, αντί αποκλειστικά της δημιουργούμενης απασχόλησης, με στόχο την ανάσχεση της ανεργίας.
  • Την ένταξη και των μεσαίων επιχειρήσεων στο καθεστώς ενισχύσεων «Επιχειρηματικότητα Μικρών και Πολύ Μικρών Επιχειρήσεων». Η διάκριση βάση μεγέθους, σύμφωνα και με τις κοινοτικές οδηγίες, αφορά τις μεγάλες επιχειρήσεις και όχι τις μεσαίες, οι οποίες αντιμετωπίζουν σοβαρές δυσκολίες στην εξεύρεση χρηματοδότησης. Ο αποκλεισμός τους από το καθεστώς ενισχύσεων εντείνει αυτές τις δυσκολίες και περιορίζει τη δυνατότητα υλοποίησης επενδύσεων.
  • Τη διεύρυνση των επιλέξιμων επενδυτικών σχεδίων, με ένταξη δραστηριοτήτων που επιτρέπονται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία, όπως είναι οι μικροί λιμένες και αεροδρόμια, τα βιομηχανικά πλυντήρια και ο ιατρικός τουρισμός.
  • Την κατάργηση της βεβαίωσης έγκρισης leasing από πιστωτικό ίδρυμα, καθώς στην περίπτωση συμβατικού δανεισμού δεν απαιτείται από το νόμο βεβαίωση έγκρισης δανείου.
    • Τη δυνατότητα να ενταχθούν στο καθεστώς ενισχύσεων ξενώνες φιλοξενίας νέων από όλες τις μορφές επιχειρήσεων και όχι μόνο από Κοιν.Σ.Επ. όπως ισχύει μέχρι σήμερα.
    • Την τροποποίηση της αξιολόγησης της προβληματικής επιχείρησης, ώστε – εφόσον το κριτήριο έχει καλυφθεί πριν την υποβολή της αίτησης – η επιλεξιμότητα να καλύπτεται με την προσκόμιση ισοζυγίου τελευταίας ανάλυσης και προσωρινού ισολογισμού.

 

Είναι, τέλος απαραίτητο να ενισχυθεί ο προϋπολογισμός της δράσης «Ενίσχυση της ίδρυσης και λειτουργίας νέων τουριστικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων», ώστε να μπορέσουν να επωφεληθούν και οι επιχειρήσεις που δεν είχαν καταφέρει να ενταχθούν, λόγω έλλειψης πόρων.

 

Σήμερα όλα δείχνουν ότι διανύουμε τους τελευταίους μήνες, πριν από το τέλος της υγειονομικής κρίσης. Στο διάστημα αυτό, η ενίσχυση των επιχειρήσεων και η συγκράτηση της ανεργίας, πρέπει να αποτελέσουν προτεραιότητα, ώστε να υπάρξουν ελπίδες για γρήγορη ανάκαμψη την επόμενη μέρα.

 

11/03/2021 ΠΗΓΗ: Γραφείο Τύπου



 

  • 
ΓΕΜΗ