ΟΜΙΛΙΑ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΚΕΕ & ΕΒΕΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΜΙΧΑΛΟΥ ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ
“NEXT IS NOW 2019- ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ, ΜΙΑ ΕΘΝΙΚΗ ΥΠΟΘΕΣΗ! ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ”
Αθήνα, 5 Δεκεμβρίου 2019
«Τα τελευταία χρόνια, εν μέσω της οικονομικής κρίσης, αποδείχθηκε περίτρανα ότι ο τουρισμός αποτελεί τη βαριά βιομηχανία της Ελλάδας. Είναι ο κλάδος που ακόμα και κάτω από τις πιο δύσκολες συνθήκες, δεν έπαψε να στηρίζει την οικονομία και την απασχόληση στον τόπο. Δεν έπαψε να δημιουργεί θέσεις εργασίας και εισοδήματα ιδιαίτερα στην Περιφέρεια και να συμπαρασύρει στην ανάπτυξη πολλούς ακόμη κλάδους της τοπικής οικονομικής δραστηριότητας.
Το 2019, όπως προκύπτει από τα μέχρι τώρα στοιχεία, είχαμε επιβράδυνση του ρυθμού αύξησης της τουριστικής κίνησης στη χώρα. Το θετικό, όμως, είναι ότι είχαμε παράλληλα έναν από τους μεγαλύτερους ετήσιους ρυθμούς μεταβολής των ταξιδιωτικών εισπράξεων. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΤτΕ, το 9μηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2019, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις ενισχύθηκαν κατά 14% σε ετήσια βάση.
Η δυναμική που αναπτύχθηκε τα προηγούμενα χρόνια, σε καμία περίπτωση δεν δικαιολογεί εφησυχασμό.
Η Ελλάδα διατηρεί το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα ότι αποτελεί έναν ασφαλή προορισμό στην Ανατολική Μεσόγειο. Ωστόσο, ο ανταγωνισμός συνεχώς εντείνεται και ταυτόχρονα αλλάζουν οι καταναλωτικές τάσεις.
Η επιβράδυνση των ρυθμών ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας, καθώς και η αβεβαιότητα που επικρατεί σε σχέση με το Brexit, αναμένεται να επηρεάσει αρνητικά τον ελληνικό τουρισμό, δημιουργώντας τον κίνδυνο να ανακοπεί η άνοδος των προηγούμενων ετών.
Επιπλέον, στόχος της χώρας δεν είναι μόνο η αύξηση των αφίξεων, αλλά κυρίως των εσόδων που παράγονται από τον τουρισμό. Γι’ αυτό και η διατήρηση και η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του τουριστικού προϊόντος πρέπει να αποτελεί διαρκή στόχο.
Χρειάζεται η συγκρότηση μιας μακροπρόθεσμης εθνικής στρατηγικής, για την αναβάθμιση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, για την αειφόρο και βιώσιμη διαχείριση των ελληνικών προορισμών, για την προσαρμογή στις απαιτήσεις και τις ευκαιρίες της ψηφιακής εποχής. Απαιτείται, παράλληλα, ένα ευρύτερο μείγμα οικονομικής και δημοσιονομικής πολιτικής, το οποίο δεν θα επιβαρύνει την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού προϊόντος με υψηλή φορολογία. Αλλά και η διαμόρφωση ενός επιχειρηματικού περιβάλλοντος, το οποίο θα ευνοεί την κινητοποίηση νέων επενδύσεων.
Προκλήσεις
Ο τουριστικός κλάδος αλλάζει και μετασχηματίζεται παγκοσμίως.
Για να μπορέσει η Ελλάδα να ανταγωνιστεί άλλες αγορές, θα πρέπει να συμβαδίσει με τις εξελίξεις. Χρειάζεται να εφαρμόσει καινοτόμες στρατηγικές, ώστε να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις της ψηφιακής εποχής, να αντιμετωπίσει τις απειλές και να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες που αναδύονται.
Θα πρέπει να επενδύσουμε στη βιώσιμη ανάπτυξη και αειφορία του τουριστικού κλάδου.Ήδη κάποιοι από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς, όπως το Άμστερνταμ και η Βαρκελώνη, αρχίζουν να θέτουν περιορισμούς για να αντιμετωπίσουν το φαινόμενο του υπερτουρισμού.
Πρέπει κι εμείς να ξεκαθαρίσουμε τι είδους τουρισμό θέλουμε, τι επιθυμούμε να κερδίσουμε από τον τουρισμό και με ποιους όρους και κανόνες. Και να προσαρμόσουμε ανάλογα, όχι μόνο την προβολή, αλλά και τη διαχείριση των τουριστικών προορισμών της χώρας. Με την κινητοποίηση περιβαλλοντικά βιώσιμων επενδύσεων, με στόχευση όχι απλώς σε περισσότερους αλλά και καλής ποιότητας επισκέπτες, με σωστή κατανομή τους στο χώρο και στο χρόνο.
Τουρισμός και Ανταγωνιστικότητα
Σύμφωνα με μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ, η Ελλάδα υπερτερεί στις αξιολογήσεις των τουριστών σε σχέση με ανταγωνίστριες χώρες της Νότιας Ευρώπης, σε μια σειρά από κρίσιμες διαστάσεις της τουριστικής εμπειρίας. Συγκεκριμένα, προσφέρει πολύ υψηλή ικανοποίηση όσον αφορά το φιλόξενο χαρακτήρα και τη φιλικότητα των κατοίκων της, τη διαμονή, την αίσθηση ασφάλειας, τη γαστρονομία και την ομορφιά των τοπίων.
Υστερεί, ωστόσο, σημαντικά έναντι των ανταγωνιστριών χωρών, σε αρκετά άλλα κριτήρια όπως είναι η λειτουργία των προορισμών – καθαριότητα, σήμανση, άναρχη πολεοδομία – η ποιότητα της τουριστικής πληροφόρησης, οι μεταφορές και η ευκολία πρόσβασης στα αεροδρόμια, οι οδικές υποδομές, η προσφερόμενη εμπειρία στους αρχαιολογικούς χώρους, η διαθεσιμότητα επιλογών ψυχαγωγίας για όλη την οικογένεια, καθώς και το φάσμα των αγοραστικών επιλογών. Είναι, επίσης, αξιοσημείωτο ότι, παρά την υψηλή βαθμολογία που λαμβάνει ως προς την ικανοποίηση των επισκεπτών, η Ελλάδα μειονεκτεί έναντι των ανταγωνιστών της, ως προς τη διάθεση των επισκεπτών να επαναλάβουν το ταξίδι τους.
Στο μέτωπο αυτό οφείλουμε να εστιάσουμε στρατηγικά. Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, η τουριστική ανάπτυξη του τόπου, χρειάζεται σχέδιο, σοβαρότητα και προσοχή, ώστε η Ελλάδα να αξιοποιήσει σωστά τα πλεονεκτήματά της, να βελτιώσει αδυναμίες, να αυξήσει την ανταγωνιστικότητα και την προστιθέμενη αξία του τουριστικού της προϊόντος.
Αναβάθμιση τουριστικού προϊόντος
Ψηφιακός μετασχηματισμός
Επενδύσεις
Υποδομές
Κρουαζιέρα
Φορολογία – επιχειρηματικό περιβάλλον
Βραχυχρόνια μίσθωση
Στην Ελλάδα η οικονομία διαμοιρασμού έχει μέχρι τώρα ως κύριο πεδίο τα ακίνητα, τα τουριστικά σκάφη και γενικές τις τουριστικές δραστηριότητες. Ήδη όμως επεκτείνεται και αλλού, με σημαντικές πρωτοβουλίες σε τομείς όπως οι μετακινήσεις.
Η βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων τα προηγούμενα χρόνια παρείχε μια σανίδα σωτηρίας για πολλούς ιδιοκτήτες, σε μια περίοδο ύφεσης όπου η αγορά ακινήτων βρισκόταν υπό κατάρρευση και τα φορολογικά βάρη γίνονταν όλο και πιο δυσβάσταχτα. Παράλληλα, στήριξε την τουριστική ανάπτυξη σε περιοχές που είχαν πληγεί σοβαρά από την κρίση, τόσο στα αστικά κέντρα, όσο και στην επαρχία.
Ιδιαίτερα στην Αθήνα, η βραχυχρόνια μίσθωση ιδιωτικών καταλυμάτων λειτούργησε ευεργετικά σε ορισμένες γειτονιές, ιδιαίτερα πέριξ του κέντρου, που για χρόνια υπέφεραν από την υποβάθμιση. Με τις κατάλληλες προϋποθέσεις, η πρακτική αυτή μπορεί να λειτουργήσει στα επόμενα χρόνια ως σημαντικός μοχλός για την τουριστική ανάπτυξη της πόλης, συμβάλλοντας στην άμβλυνση της εποχικότητας του τουρισμού στην Αθήνα, στην παράταση της διαμονής των επισκεπτών στην πόλη, στην τόνωση της εμπορικής κίνησης και της επιχειρηματικότητας.
Ωστόσο: κάθε νέα τάση που ανατρέπει υφιστάμενες ισορροπίες, δημιουργεί παράλληλα και απειλές και κινδύνους. Σαφώς, μαζί με τις ευκαιρίες, εγείρονται και σημαντικές προκλήσεις: θέματα ανταγωνισμού, θέματα σχετικά με την αξιοπιστία, με την ασφάλεια κ.ά. Ζητούμενο, λοιπόν, είναι να βρεθεί η κατάλληλη ισορροπία, ανάμεσα στην απαραίτητη θέσπιση κανόνων και στη διατήρηση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της οικονομίας του διαμοιρασμού.
Απαιτείται η θέσπιση ενός κατάλληλου πλαισίου, το οποίο θα διασφαλίζει υγιείς κανόνες ανταγωνισμού στην αγορά, θα διασφαλίζει σωστή καταγραφή των καταλυμάτων, θα θεσπίζει κανόνες για την προστασία χρηστών και ιδιοκτητών, ενώ θα παρέχει ενδεχομένως και κίνητρα, με σκοπό την ανάπτυξη εναλλακτικών πόλων».
Όροι Χρήσης |
Πολιτική Ασφάλειας |
Πολιτική Απορρήτου
Designed & Developed by Knowledge Broadband Services , Powered by e-boss